Co można odliczyć od podatku od sprzedaży nieruchomości?
Osoby, które dokonały odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części, udziału w nieruchomości, a także spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego albo użytkowego czy prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, a ponadto prawa wieczystego użytkowania gruntów są zobowiązane do rozliczenia się z uzyskanego dochodu, o ile nastąpiło to przed upływem 5 lat od nabycia. Warto jednak pamiętać o odliczeniu kosztów.
Podatek od nieruchomości a ustalenie dochodu
Obrót posiadaną ziemią, mieszkaniami lub domami jest sposobem na pozyskanie znacznych środków finansowych i pozbycie się tych składników swego majątku, które nie są już dłużej potrzebne. Przeprowadzenie takiej transakcji przed upływem 5 lat, liczonych od końca roku kalendarzowego, w którym dana osoba weszła w ich posiadanie, oznacza konieczność zapłaty podatku od sprzedaży nieruchomości. W Szczecinie pomoc w ustaleniu wysokości swego zobowiązania można uzyskać w Biurze Rachunkowym Moniki Zielińskiej. Jest to ważne, ponieważ podatek oblicza się, pomniejszając uzyskany przychód o poniesione koszty, których uwzględnienie dopuszczają obowiązujące przepisy. W wielu przypadkach można więc sporo zaoszczędzić, trzeba jednak dobrze udokumentować swoje wydatki i prawidłowo je zakwalifikować.
Przeczytaj również: Jak inwestować w nieruchomości?
Koszty pomniejszające podatek od sprzedaży nieruchomości
Kosztami pozwalającymi na obniżenie wysokości podatku jest cena, jaką za nią zapłacono, a ponadto wydatki towarzyszące przeprowadzanej transakcji. Jeżeli nieruchomość otrzymano dzięki spadkowi albo darowiźnie, przychód pomniejsza się o kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn, a także tzw. ciężary spadkowe (uregulowane długi zmarłego, wypłacony zachowek czy realizacja zapisów i poleceń testamentowych). Kategorią wydatków pozwalającą na redukcję wielkości swego zobowiązania wobec fiskusa z tytułu podatku od sprzedaży nieruchomości są też kwoty przeznaczone na zwiększenie wartości nieruchomości. Będą to m.in. sumy zapłacone w związku z przeprowadzonym remontem i modernizacją. Wszystkie tego rodzaju prace czy zakupy materiałów muszą być jednak potwierdzone fakturami VAT. Biuro Rachunkowe Moniki Zielińskiej zapewnia wszechstronne wsparcie przy ustalaniu wysokości podatku od sprzedaży nieruchomości i sporządzaniu deklaracji skarbowej.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana